Ha Long Bay

23 november

Utflykt till Ha Long Bay. Vi plockades upp utanför hotellet kl 8.15 och sedan väntade en lååång bussresa i en ganska obekväm buss. 3-4 timmar(beroende på trafiken) skulle det ta. Vi hade en guide som hette Hièn, men kallades NaNa. Hon berättade lite om Vietnam på vägen, hur folket levde och skillnaden på stadsbor och folket på landet. Väldigt intressant. Vi gjorde ett stopp på vägen, där man kunde besöka "happy room"(toaletten-"för du är mycket gladare när du kommer ut därifrån") och handla konst och souvenirer som handikappade hade gjort. Sjukt duktiga på att måla och brodera tavlor. Det fanns även skulpturer och statyer man kunde beställa hem.
Väl framme vid hamnen så fick vi kliva på båten, där de serverades lunch. Det var en buffé av vietnamesiska rätter. Lite dåligt kryddat, men helt okej.
När maten var uppäten så hade vi kommit så pass långt ut att utsikten var helt fantastisk, men lite tråkigt att det var fullt med turistbåtar! Vi såg iallafall bl.a. "The fighting cocks" men som mer såg ut som två kycklingar som pussades enligt guiden(och oss).
Sedan var det dax att paddla kajak, här var vi lite rädda, de varnade oss upprepade gånger om att det var blåsigt och vågigt och därför tufft och osäkert att paddla och tyckte att de i gruppen som valt kajak skulle åka roddbåt med en som rodde istället. Men vi stod tillsist på oss för vi är ju vana paddlare(vi har ju varit på hajker som tonåringar)
Och vi gjorde verkligen rätt beslut, men det var lite läskigt först, med pass och mobiler i kajaken. Men det gick bra, och det var extremt roligt när vi kom in i det och kunde styra ordentligt. Så vackert i bland grottorna. Hade varit kul att paddla på liknande ställen utan 15 andra kajaker och roddbåtar, det förstörde ju känslan litegrann.
Efter 45 minuters paddling så var det dax att hoppa på den stora båten igen och åka mot "the paradise cave", en grotta med formationer. Man kunde med lite fantasi se figurer bland dem. Väldigt intressant, men jobbigt med tusen högljudda turister bara.
Efter grottan, så körde båten oss tillbaka till hamnen. Älskar havet alltså!

Sedan började bussresan hemåt, den bussresan kändes om möjligt ännu längre än på vägen dit. Vi somnade gott sen i hotellsängen kan jag säga!

Och på grund av att internetet här inte är på topp får jag bara upp några av bilderna jag ville visa från dagen!