Ho Chi Minh-Sihanoukville

28 November

Vi checkade ut från hotellet i Ho Chi Minh innan vi gick ut och fördrev tiden innan vi skulle till flygplatsen. Vi åt på the foodmarket, vårt favorit ställe som vi ätit allt på de senaste dagarna. Gäller att passa på, särskilt när det är så billigt.
Sedan gick vi lite på marknaden och köpte ätpinnar så vi kan äta med det hemma också.

Planet vi skulle åka med va förvånansvärt litet, bara kanske 20-25 rader. Lite kul att åka med olika sorters plan, även om de små är bullrigare och svårare att sova i.
När vi kom fram krånglade det lite i visumet, men det berodde mest på missförstånd. Vi behövde smita förbi passkontrollen för att ta ut pengar, men de kunde ju inte släppa igenom oss utan visum. Det var en liten flygplats och vi blev sist kvar. De vi tyckte va så korta och otrevliga i passkontrollen skojade och skrattade med oss när vi gick igenom sen. Vi missade bussen som gick in till stan och fick snällt ta en taxi.

När vi kommit till hotellet så fick iallafall jag lite av en chock, det var verkligen en bungalow. Utsikten var fantastisk. Men det var ju ett "vass"-tak. Myggnät över sängen, väggarna hade lite springor och lufthål här och där och i golvspringorna såg man ner till marken. Men försökte vara positiv, det var ju bara tre nätter.
Vi gjorde i ordning oss och gick ut och åt middag. Romantiskt med tända ljus vid havet. Det var en svensk/kambodjansk resturang såg vi i menyn, kul!
Maten smakade dock sådär.
Vi såg fyrverkerier och gick hemåt. Det var massor av försäljare som tjatade överallt som förstörde stämningen lite, en kille fråga Anton varför han inte var ginger eftersom han var svensk :p

Nu till det mest händelserika på hela dagen. När vi kom tillbaka till rummet la sig Anton i hammocken på balkongen och jag(myggmagneten) under myggnätet i sängen. Jag hörde ett konstigt högt ljud blev lite rädd och ropade på Anton som inte trodde det kunde vara ett djur. Lite lugnare men fortfarande orolig fortsatte vi läsa. När vi sedan ska sova så ser jag en stor ödla uppe i hörnet på väggen och skriker till. Den var alltså ca 30-40cm lång. Anton försökte få upp den på en sopkvast för att slänga ut den, men den bara bet i den. Så vi gick ner till receptionen och bad om hjälp. De skrattade lite åt oss och en kille sa att han hade haft 4 på rummet när han bodde i ettan en gång. Kul, för det är där vi bor. :s
En kille följde med upp och tvinga ut den ur en glipa i väggen.
Vill ni höra hur den lät kan ni söka på gecko-sounds på youtube. Så jag övertala Anton att det var den som hade gjort ljuden innan.

När vi skulle sova sen så lät det massor från olika klubbar och barer från ena väggen och några apor hade rejv på andra sidan. Eller om de slogs.
Vi sov ganska oroligt den natten kan jag säga.